Sunday, January 23, 2011

Berpantang?????

Salam....
My new post hari ni adalah berkenaan dengan pantang.....anak yang pertama 2006...aku bersalin di kampung.....hari kedua aku bersalin masa kat hospital....aku dah makan buah betik yang dihidangkan.....umi aku cakap boleh makan KOT....sebab betik boleh melawaskan bila buang air besar.....dan bila mak mentua aku datang melawat katanya...buah betik xble makan....sejuk katanya....ehhmmm.....aku terpikir sendiri...so dia bagitaulah semua buah xble makan....sayur tertentu xble makan...ikan tertentu sahaja yang ble makan....so tetiba hati aku memberontak.....kenapa semua xble makan???macam mana aku nak sihat kalo sumer xble makan??so aku hanya berfikir sendirian sahaja....xberkongsi dengan sesiapapun.....bila dah boleh balik umah....aku balik kat kampung rumah umi aku sendiri....biasalah pengalaman bersalin anak pertama...mestilah nak balik umah sendiri kan? Biarpun umi aku keje....untuk pengetahuan....umi aku ni ibu modern sket....so aku kiranya berpantang with modern mom...hehehehe....sepanjang 40 hari aku berpantang kat umah umi....pagi umi masak nasi dan lauk untuk aku makan pagi dan tengah hari...kebetulan masa tu aku pantang dalam bulan puasa.....pastu dia gi keje....petang balik...masak tuk sumer orang....masa bukak puasa tu...aku pun join sesama...walaupun tak puasa...hahahaha...disebabkan aku bersalin 1st time....pastu ceasearen plak...tambahan plak umi pun dah lama tak beranak kecik....so...kekurangan maklumat tentang apa yang boleh makan...apa yang tak boleh makan...masa tu....1st week..aku makan nasi lembik(macam bubur) dengan ikan haruan segar....nenek aku yang dapatkan....dia buat sup....bakar...itu jer makanan aku....2nd week aku dah stat makan nasi keras....ngan ikan bakar...ikan apa?ikan selar...kembung....bawal...tuk pengetahuan sumer aku ni degil sket kalo bab2...sumer tak ble makan ni...aku bantai jer...heheheeh (jangan tiru ek)aku makan ikan selar....ok....xder apa2...makan ikan bawal....gatal sangat kat ceasearan tu...sama jugak dengan ikan kembung....so...kesimpulannya aku dah tak makan ikan bawal n kembung selepas itu....aku cuba makan ayam bakar....mmmmm...ok..tak der apa2....makan daging bakar pun ok....xder apa2 jugak....so variasi la sket makanan aku masa dalam pantang...heheheehe....air batu memang aku tak sentuh langsung....air suam sahaja....ok la....mak mentua aku pesan jangan makan sayur atau ulam yang menjalar...macam kangkung....labu....kacang panjang dan banyak...la...dan sememangnya aku memang dah xmakan sayur @ ulam yang diberitahu tu....kalo xberpantang pun memang aku xmakanla....bila tiba bab mengurut ni....hari yang ke 25 baru aku stat urut...itupun tak sentuh perut....kononnya tukang urut tu...tukang urut orang bersalin.....sepanjang berpantang aku memang xpernah tinggal stokin...sepanjang masa aku pakai...bengkung?....tak pakai sehinggalah habis pantang....takut....coz ceasearan.....takut terbukak jahitan...kata orang la...so aku ikutlah....aku beli jamu selapan...planningya nak makan masa berpantang...tapi tak boleh makan bcoz of...anak aku panas...so aku brenti....tak makan smpai habis pantang...
Anak yang ke 2 aku bersalin di KL 2009...berpantang di KL 2 minggu...then terus balik kampung....balik umah umi dulu...hihihihi...seminggu...pastu baru balik umah mentua sampai habis pantang....masa pantang kat KL mak mentua aku datang.....ikan haruan memang xder la...xjumpa langsung....so makan ikan selar bakar je la....n daging bakar n ayam bakar....disebabkan minggu pertama aku dah makan nasi keras...menyebabkan aku mengalami sembelit yang agak serius....Tuhan saja yang tahu bila aku nak buang air besar...takut giler....n sakit giler....suami aku belikan aku buah oren...untuk memudahkan aku buang air besar dan cepat menyembuhkan luka dalam....selepas 2 minggu aku balik kampung....masa berpantang umah mentua....mmmm....mcam biasa pantangnya.....makan?macam orang pantangla....hari2 makan ikan haruan segar...bapa mentua aku carikan...mak mentua aku ni rajin....pagi2...dia panaskan tungku...n tungku kat badan aku....kecuali perut la....untuk pengetahuan sumer walaupun kat kampung...susah sebenarnya nak cari tukang urut bersalin ni....kat kampung mak mentua aku pun tak der orang yang nak urut...kekeringan tukang urut bersalin...maka terpaksalah aku panggil tukang urut masa aku bersalin anak 1st dulu....mok su tini....dulu2 mok su tini ni sedap kalo berurut dengannya....tapi dek kerana dah laku sangat....so dia sentiasa kepenatan....masa tengah urut aku...dia boleh tidur tau....siap berdengkur lagi...hahahahahha,,,tapi aku diam je la....hihihihi...selepas habis pantang baru aku pakai bengkung...masih takut untuk berbengkung masa dalam pantang.....hari ke 45 aku balik KL...
Anak yang ke3....bersalin kat KL...pantang pun kat KL...insyaallah sampai habis pantang  baru nak balik kampung....susah nak balik coz anak yang sulung dah bersekolah tadika....hari ni hari ke 19 berpantang di KL...alhamdulillah..setakat ni semuanya berjalan lancar...ada beberapa perbezaan yang aku alami sepanjang berpantang...dan ada beberapa perkara yang dulunya aku tak tahu dan kini aku tahu...seperti anak ke2...pantang di sini mak mentua aku datang...seminggu sebelum bersalin dan cukup 15 hari pantang dia dah balik kampung...so kiranya 3minggu la jugak dia kat sini...terima kasih tak tehingga aku ucapkan pada mak mentua aku....kehadiran dia di sini memang banyak memmbantu.....bila dia dah balik patah kaki la sket...hahahaha..masuk minggu ke2 aku dah pakai bengkung....takut? sedikit....tapi ok jer...coz aku tanya doktor bila boleh pakai bengkung...doktor cakap....minggu pertama dah boleh pakai...tapi kena harti2 dengan tempat jahit tu....aku tak berani..so minggu ke2...bila dah kurang sket sakit baru aku pakai.....makanan masa pantang masih sama...cuma susah nak cari ikan haruan segar....hari sabtu lepas(hari ni hari isnin)suami aku dapat beli ikan haruan segar...2 ekor....dah siap siang....TAPI...aku tak boleh tengok kepalanya...hahahaha......so aku suh suami aku buang kepalanya...baru la aku boleh perap...hahaha...sebelum nih aku makan yang dah siap masak...kali ni aku kena masak sendiri...hihhihi..ikan haruan tu besar...boleh potong tiga setiap satu..semalam dah makan sepotong...bakar,....mmmsedap...hari ni nak buat sup plak...tak tahu la jadi ke tak..semalam jugak aku stat berurut...dengan tukang urut indonesia....masa dia urut aku katanya darah xberjalan dengan lancar....aku xcukup tidur itu sebab kenapa kelapa aku sakit.....then dia  pegang perut aku (bukan urut...pegang) katanya perut aku ke tepi..sebelah kiri....dia tanya sakit tak?memang sakit...masa dia tarik naik atas...tak sakit...tapi bila dia lepas sakit...so dia suh aku teruskan pakai bengkung tu...dan jangn tidur mengiring....tidur mesti lurus...agar perut(rahim) tidak ketepi......katanya bila aku tidur ngan kipas....darah tak boleh berjalan dengan lancar...jadi beku...aku kena sentiasa dalam keadaan panas....baru darah berjalan...sesungguhnya masa aku berpantang 2 anak lepas aku langsung tak tahu pasal xboleh dalam keadaan sejuk....kita kena sentiasa dalam keadaan panas....katanya panas sikit tak apa asalkan aku sihat.....terima kasih kak timah....sebab beritahu aku....sbenarnya aku kenal tukang urut ni masa aku ngandung 2 bulan...dia slalu datang  umah...kemas...iron baju....urut...kira baik la...dia macam mak mak...suka membebel....suka beri nasihat...petua...masa dia berurut aku semalam banyak dia cerita pasal orang bersalin,,,..kenapa kita tak boleh tidur ngan aircond@kipas...kenapa kena berhati2..kenapa baby kena bedung slalu...dan suami HARUS menolong isteri masa berpantang....ibu bersalin ni memang kena banyak berehat....tak boleh buat kerja banyak....kalo kena buat juga...berhati2 dan berpada2...ikut kemampuan...dan alhamdulillah aku dapat suami yang memahami dan prihatin....terima kasih suamiku....dia banyak menolong aku sepanjang aku berpantang ni...tolong basuh pinggan....kemas rumah...basuh baju...jemur baju....jaga baby....jaga anak2...thanx a lot..mmm...masak jer tak boleh....hihhihi...xper yang itu aku uruskan...sampai sini jer la citer aku berpantang ni...lepas ni akan dikongsi lagi cerita2 lain k...

Ammar Zaqwan dibedung..

wasslam....

No comments:

Post a Comment