Friday, April 30, 2010

Resipi Lontong Ciptaanku ;)

Ramai kawan2 aku yang minta resipi lontong yang aku buat...ni ada sikit nak syer resipi yang selalu aku buat kat rumah la...gambar kat bawah ni gambar lama yang aku simpan...tadi check2 ada dalam folder...tu yang teringat bleh la aku kongsi resipi kat bawah ni...hahahaha....
Semua bahan2 yang aku letak kat bawah ni main agak2 jer dia punya kuantiti...tengokla brapa orang nak makan...so korang pandai2 la yer adjust sendiri....

KUAH LONTONG
1. Bahan dikisar dan ditumis sampai pecah minyak
- cili kering
- bawang besar
- bawang putih
- kunyit hidup
- halia
- udang kering
- serai-ditik
2. Setelah pecah minyak boleh masukkan santan...masak sampai mendidih...dan boleh masukkan
- udang
- kacang panjang
- carrot
- tempe (kalau ada)
3. Garam dan gula secukup rasa
4. Su'un dimasukkan akhir sekali bagi mengelak ia 'kembang semangkuk' hehehehE

SAMBAL IKAN BILIS
1. Bahan dikisar  dan ditumis sampai pecah minyak (resipi dari my mom-Puan Kasmara)
- bawang besar
- bawang putih
- cili kering
- sedikit halia
2. setelah pecah minyak masukkan
- air asam jawa
- gula melaka
-garam dan gula secukup rasa
3.ikan bilis digoreng asing dan dimasukkan ke dalam kuah sambal bila dah sedia nak makan...baru rangup..

SIAP DIHIDANG BERSAMA TELUR REBUS....SELAMAT MENCUBA...

No comments:

Post a Comment