Sunday, May 23, 2010

EXAM tidak patut diperkenalkan di peringkat tadika....

Assalamualikum rakan2ku sekalian...
Sepanjang 3 minggu yang lalu ramai anak2 tadiika ada 'exam'...Saya sebenarnya tak berapa setuju dengan konsep 'exam' ni didedahkan pada anak kecil seawal 4 tahun - 6 tahun....cuba tanya dorang...faham tak maksud 'exam' tu?Apa sebenarnya tujuan 'exam tu?Apa yang sebenarnya guru2 tadika nak buktikan pada parents?sekolah diorang bagus?sekolah diorang hebat?anak2 dapat nombor 1?anak2 digredkan dikategorikan A,B,C,D,E?Kalaulah anak2 yang dianugerahkan pintar,bijak,pandai,tak perlah....berbangga la ibu bapa...."anak saya hebat...dapat no 1 kat tadika....anak saya pandai...semua matapelajaran dapat A..." ibubapa adalah orang paling berbangga sekali...apabila tahu anak mereka sangat pandai...TAPI...bagaimana dengan perkembangan lain?SOSIO EMOSI?FIZIKAL?KOGNTITIF?BAHASA?Sangat hebat dalam matapelajran....tapi guru minta tolong...buat tak tahu....nak pegang gunting pun tak tahu...apa guna?
Bagaimana jika anak pandai dari segi matapelajaran...TAPI...GAGAL menghormati orang tua...tidak tahu berkawan...tidak tahu berkongsi....tidak tahu ambil hati rakan2 yang lain...suka cari gaduh...BAGAIMANA?
BAGAIMANA pula dengan anak2 yang tidak dianugerahkan pintar,bijak,pandai,...."anak saya tak pandai...'exam' kat tadika pun dapat no last...dalam subjek pula langsung xder A"....tak ker sedih dengar tu...bagaimana perasaan ibubapa bila tahu anak mereka tak berapa pandai berbanding yang lain?saya percaya semua ibubapa inginkan anak mereka pandai...saya pun sama...saya ingin anak saya pandai dan bijak...tapi kita kena tengok juga kemampuan anak2 kita...yang pasti saya mahukan anak2 saya bijak dalam semua perkara....sihat tubuh badan...xstresss belajar....happy belajar....saya mohon sangat pada ibubapa yang menghantar anak ketadika....jangan terlalu stress nak suruh anak pandai....anak2 ni...bila otak dia dah bersedia nak belajar....tubuh badan dia bersedia....jangan risau...dia akan cepat terima apa yang diajar oleh gurunya....ibubapa kena pantau anak2 di rumah...jangan lepas tangan pada guru sepenuhnya...
Pada pendapat saya 'exam' ditadika tidak patut diperkenalkan.....kalaulah guru2 tadika nak nilai perkembangan pembelajaran anak2 didik mereka....nilailah masa dalam kelas......sediakan satu buku catitan......setiap anak...bukan sahaja nilai dari segi matapelajaran.....perkembangan lain juga sangat penting....perkembangan sosio emosi...perkembangan fizikal....perkembangan bahasa....perkembangan kognitif.....catat semuanya...
Ibubapa akan seronok mendengar apabila guru2 menyatakan 'Alif pandai dalam matapelajaran...pandai berkongsi mainan...suka tolong guru...dan mempunyai buah fikiran yang kreatif" tak ker berbangga ibubapa mendengarnya....anaknya pandai dalam semua perkara..."Akim ni walau tak ok dalam matapelajaran...tapi dia pandai berkawan...aktif kalau bab main kat padang...nanti kalo besar leh jadi atlet ni" sedap sket ibubapa mendengarnya....anak2 4 tahun-6 tahun....tak pandai sangat tak per....mungkin dia ada kebihan kat tempat lain...bersyukurlah...
Secara kesimpulannya...sedarlah wahai..pengusaha2 tadika....guru2 tadika....bakal2 pengusaha&guru tadika....ibu bapa......saya rasa 'exam' diperingkat tadika tidak patut diperkenalkan melainkan kalau anak2 dinilai secara natural ok....anak2 ni tak faham pun 'exam' tu....dapt A,B,c?????Saya sangat memohon pengusah2 tadika yang membaca blog ini yang selama ini menggunakan 'exam'untuk menilai anak2...fikir2kanlah....banyak lagi cara unutk menilai anak2 didik2 kita....insyaallah kalau niat kita baik...ikhlas...ibubapa akan faham kenapa kita tak buat 'exam'insyaallah.........

No comments:

Post a Comment