Monday, May 23, 2011

Toilet Train

Assalamualaikum...
Post kali ni berkenaan dengan toilet train,Ameer Zayyad yang berumur 2 tahun 3 bulan.MMmmm....cam mana nak mula yer....pada awalnya saya rasa terlalu awal nak toilet train kat Zayyad ni...tapi dia sendiri dah menunjukkan minat untuk tidak memakai dypers...bangun pagi jer (kul 6 pagi dah bangun...teman ibu siapkan sarapan,beg2 sekolah bagai) "bu,angah nn..cing..."terus nak bukak seluar n diaper...seminggu jugak la dia begitu...then saya relize yang dia dah bersedia untuk toilet train...so stiap hujung minggu...siang hari memang tak pakai diaper....malam nak tidur baru pakai...kalo keluar jalan pakai la...takut terkencing and poo poo dalam kete lak...hehehehhe;)
Zafran dulu 3 tahun lebih baru bersedia latih tak pakai diaper...tu pun banyak kali jugak terbabas...hehehehe...masuk 4 tahun malam latih tak pakai diaper malam...so alhamdulillah skang 5 years dah tak pakai diaper waktu malam pun....
Zayyad punya plan nak latih dia sekarang,then 3 plus latih tak pakai diaper malam....try and error....heheehehhe
Semalam saya bagitau kat cikgu di taska yang zayyad dah boleh cakap kalo dia nak kencing n poo poo kat rumah...so saya minta dorang train kat sekolah plak cam mana....then resultnya?BERJAYA!!!siang hari semalam zayyad cakap bila dia nak kencing n poo.poo...so kena tengok dalam minggu ni plak cam mana...berjaya atau tidak di taska....hehehehe...tak sabar rasanya...

PENDAPAT SAYA
1. kenapa Zayyad lebih cepat menunjukkan tahap kesediaan untuk toilet train?
- konsep peniruan....dia meniru abangnya yang kencing and poo poo dalam tandas...bukan dalam diaper..so that's y la dia cepat belajar
2. Bila boleh start Toilet train?
- bila2 dia bersedia,dia akan menunjukkan reaksi ketidakselesaan bila kencing or poo poo dalam diaper,dia akan cepat2 nak tukar diaper..walaupun zayyad agak lambat dari segi perkembangan bahasanya saya latih dia untuk sentiasa cakap bila kencing or poo poo...hasilnya alhamdulillah dia dah boleh cakap walau hujung2 jer...hehhehehe
3. Macam mana nak train?
- peringkat permulaan saya tidak pakaikan dia diaper, setiap sepuluh minit saya tanya dia nak kencing or nak poo poo ker...dia cakap tak nak...setiap setengah jam saya akan bawa dia ke tandas, kencing or poo poo...kalo dia kencing....puji dia...."yea...angah pandai!!!"beri galakan pada dia dan nyatakan betapa pandainya dia kencing dalam tandas....kadang2 dia akan ter poo poo sendiri,then saya jelaskan pada dia,tadi dia poo poo....untuk mengelakkan dia keliru dan dapat membezakan bila nak kencing n bila nak poo poo...
4. Kalau TERBABAS?
- hhahhahahaha...dulu masa zafran selalu gak terbabas...suami saya tak nak ambil pot masa tu,so saya la yang uruskan,tapi sekarang ni dah lain dah dek kerana saya nak kena uruskan si kecik lagi...dapatla kerjasama dari suami...tq2....untuk keselamtan kalau zayyad terbabas....saya pakaikan dia spender abang dia...hahaha...kalau poo poo pun xder la terus jatuh ke bawah....ada penampung...HAHAHAHA

Ini semua adalah pendapat saya berdasarkan pengalaman saya dengan anak yang sulung dan dipraktikkan pada anak ke2....hehehehe...cuma yang ke2 ni cepat sikit coz of adanya konsep peniruan dalam diri dia...suka tiru apa jua yang abangnya buat...


selamat mencuba pada kengkawan yang terbaca blog ni....hehehehe



*bahagia rasanya melihat anak2 membesar dengan cepat

No comments:

Post a Comment