Tuesday, May 10, 2011

Kebanggaan seseorang bergelar ibu...

Asslamualaikum...
Saya sangat beruntung kerana mempunyai pekerjaan sekarang, saya sangat cinta,sayang dengan pekerjaan saya,yang mana saya boleh melihat perkembangan kanak2 dari lahir hinggala besar....saya beruntung sebab saya boleh lihat perkembangan anak-anak saya di sekolah (taska 7 tadika)dan dirumah...saya mempunyai peluang tersebut....dan saya sangat menghargai pengalaman yang saya ada untuk dikongsikan bersama rakan seperjuangan...
Pagi tadi,saya memeriksa lesson plan anak-anak taska tadika saya yang dibuat oleh cikgu2 mereka, di taska saya guru2 diwajibkan membuat satu aktiviti setiap hari untuk baby 2 bulan-6 bulan,7 bulan-12 bulan,1 tahun,2 tahun dan 3 tahun,setiap umur mempunyai aktivti yang berbeza....setiap hujung minggu guru2 perlu menghantar rangka lesson plan untuk minggu hadapannya...so...setiap minggu saya akan memeriksa aktiviti yang akan dijalankan di taska...samada sesuai atau tidak mengikut peringkat umur diorang... alhamdulillah... guru2 memberi sepenuhnya komitmen...terima kasih semua....setiap hujung bulan pula saya akan memeriksa buku lesson plan yang mana setelah aktiviti dijalankan...apa feedback anak2...samaada anak-anak bagi kerjasama atau tidak, seronok, ataupun tidak..
Sebenarnya  nak cerita pasal ZAfran.anak sulung saya yang berumur 5 tahun...kiranya dah masuk tadika sejak umur 4 tahun lagi...masa 4 tahun dia langsung tidak menunjukkan minat kepada belajar....ada jer alasan dia...penat la...ngantukla...cikgu2 akan terus berusaha untuk memujuk dia menyiapkan tugasan....naik risau saya dibuatnya...TAPI....alhamdulillah menurut feedback guru2 yang mengajarnya...zafran dah banyak berubah...mindanya sudah bersedia untuk belajar...saya juga diberitahu dia banyak membantu rakan2 lain yang ketinggalan....xterkata rasanya....
berdasarkan summary lesson plan guru saya Shirin Ferdous...banyak pujian dan kata2 semngat yang diberikan pada zafran...alhamdulillah...

komen cikgu shirin
setiap perkembangan anak2 berbeza...ada yang cepat...ada yang lambat....yang cepat ada kelebihannya tersendiri...yang lambat pun ada kelebihannya tersendiri..dont' underestimate our child...


peace...


wassalam

No comments:

Post a Comment