Friday, August 13, 2010

Kali Pertama Zafran Masuk Wad

Assalamualaikum...
Rasanya dah lama tak update blog ni...sampai dah ingat2 lupa bagaimana caranya....keadaan dan masa yang tak mengizinkan membuatkan aku tak ada mood untuk berblog....
hari ini kebetulan ada masa terluang....agak keboringan menunggu doktor datang check up zafran...bole la update apa yang patut...
Ceritanya bermula begini...
Hujung minggu lepas 8.8.2010(Ahad)..kami sekeluarga melepakkan diri di depan TV sebelah petang....sedang menonton Tv..zafran datang kepadaku..."ibu...cuba tengok dalam hidung abang ni...tak dapat kuar..."aku tengok la dalam hidungnya...suruh dia mendongak...."a..ah la ada benda dalam hidung abang"benda tu ke dalam...memang xdapat dikeluarkan kalau guna tangan....aku suruh zafran cuba hembus...tapi...dia tak pandai...ehm...aku pun pikir...maybe lendir kot...sebab warnanya benda tu putih..
Sehari selepas tu...hingusnya keluar sebelah yang dia cakap ada benda tu...mula tu aku tak perasan pun...hingus kuar sebelah jer...hingus yang kuar terus hijau...xder putih...aku mula terpikir...takkan la sebelah kot...bagi ubat selesema....esoknya...hidung dia jadi keras dek hingus tu...hingus hijau...petang tu lepas amik dia di nursery...terus ke klinik yang berdekatan rumah.....jumpa doktor yang agak biasa jugak la...doktor tu bagitau...tanpa menyuluh ke dalam hidung...katanya...ini bukan selsema atau hingus...tapi dia terkena jangkitan kuman....ooohhh...patutla sebelah jer yang kuar....aku bagitau la doktor....agaknya masa dia korek hidung tu...cuba kuarkan lendir yang aku cakap tu...hidung dia teluka...doktor bekalkan ubat antibiotik untuk makan...ubat sapu kat hidung....
Balik rumah cuba bagi dia ubat antibiotik...dia tak nak makan....pelik jugak aku...biasanya dia tak der masalah ngan ubat....sampai kesudah dia tak nak makan ubat tu.....letak ubat kat hidung pun tak nak jugak...dia marah sangat kalau sentuh hidung dia....so terpaksa la tunggu dia tidur dulu baru bole letak ubat sapu tu...itupun dia tersedar...uuuhhhh...tak tahu dah nak buat cam mana....pagi khamis lepas 12.8.2010 abah dia cuba bersihkan hidungnya dengan air suam....coz nampak macam hidung sebelah yang kena tu dah kena blok dengan darah beku....bila bersihkan darah kuar tak renti....pelik sangat rasanya....sebab doktor sebelum cakap kalau jangkitan kuman...2,3 hari dah ok...ini masih tak ok2 lagi...pagi Jumaat 13.8.2010..bawa dia ke klinik Pusrawi jalan ipoh...masih jugak tak bagi doktor pegang dan tengok hidung dia...doktor buat surat transfer ke Hospital Pusrawi Jalan Tun razak....jumpa Doktor Pakar Hidung,telinga Dr Amir Izwan....10.30 pagi masuk bilik dr....dia bagitau ada something dalam hidung dia...sebab tu dia tak bagi sentuh hidungnya...dr bagitau kena masuk wad....and bius untuk korek dalam hidungnya...haa???biuss???operation ke doktor??bunyi cam serius jer...doktor explain bukan operation...tapi prosedur biasa kalau dengan kanak-kanak....rasa lega sikit....bermula dari jumpa doktor tu...doktor suruh berpuasa....kebetulan masa tu zafran tengah minum milo....kiranya 10.30 start puasa la....jangan bagi makan apa2...minum apa2....doktor kata dia nak buat sebelum semayang jumaat...kiranya dalam 12.30 la.....so zafran dimasukkan wad lebih kurang dalam pukul 11.30 pagi...Wad Al Aman....selepas kuar dari bilik doktor aku tanyakan zafran...abang ada masukkan benda dalam hidung abang ker?zafran jawab...a..ah...plastik mainan masuk dalam hidung abang....HA?????terkejut aku....sebelum ni  tak terpikir plak nak tanya dia....sebab sebelum ni dia tak der plak buat benda pelik2...aku harap seperti yang doktor kata..selepas prosedur tu dia akan ok....just hope

mengamuk nak makan..lapar katanya....

keadaan hidung zafran sebelum masuk bilik OT 

on da way ke bilik OT

tengah tunggu turn 

Bila zafran ditolak masuk ke bilik pembedahan tu....dia menangis xberenti2....sayu pulak dihati ni...aku tak dibenarkan masuk ke bilik Pembedahan...setiap minit yang berlalu....seperti berjam2 rasanya....aku terpikir dalam bilik menunggu tu....nangis lagi ke dia?dalam ke koreknya?sakit ke dia?adooiii...sedih la pulak...setengah jam kemudian...nurse panggil masuk ke bilik pembedahan....aku terpikir...dah selesai ker?memang dah selesai....dia tengah tidur....dalam keadaan hidung berdarah...bila dia sedar....dia menangis panggil aku...aku gosok dia....pegang tangan dia...pastu panggil abah plak....nak abah plak...kena pujuk....dia macam sedar tak sedar....15 minit kemudian...zafran ditolak ke wad....

selepas prosedur...kesan bius yang belum abis

Lebih kurang dalam pukul 4.30...doktor datang melawat...dan menunjukkan apa yang dikeluarkan dari hidung zafran....masyaallah...terkejut aku...ingatkan kecik jer....tapi besar la jugak...hairan aku...macam mana benda tu boleh masuk dalam hidung....

plastik yang dikeluarkan dari hidung zafran

aku tanya doktor...apala agaknya yang doktor rasa benda tu...kata doktor nampak macam plastik....betul llah seperti yang zafran bagitau aku....terkedu aku seketika....macam mana aku boleh terlepas pandang.....aku bertanya prosedur yang doktor lakukan....doktor bagi tau dia korek hidung zafran sampai ke dalam...dan ada nanah di dalamnya....so dia kata dah cuci semuanya....insyaallah kalau darahnya dah berhenti.....sihatla dia....aku harap2 begitulah....
Nasihat pada kawan2...jika ada anak2 yang aktif ni....berwaspadala....perhatikanla anak anda bermain...jadikanlah cerita ni sebagai teladan...
wassalam

No comments:

Post a Comment